--Allah Selamatkan Ketika Saya Derita--

on Thursday, July 23, 2009

Duit RM1.00 di telapak tangan, saya genggam kemas. Untuk membeli minuman pun belum tentu lepas. Kebetulan malam itu saya sangat-sangat lapar. Lalu tanpa hala tuju yang jelas, saya singgah sebentar di sebuah surau berdekatan rumah sewa untuk menunaikan solat isyak. Tahun itu 1998, ketika saya masih bujang.


"Apalah yang boleh dibuat dengan duit ini...?" kata hati, sambil tangan terus memasukkan wang itu tadi ke tabung surau. Ya, lebih baik bersedekah dan belajarlah bersabar menahan sengsara.

Cuba-cubalah selami, orang yang tak punya harta, kata naluri kecil. Bayangkanlah perasaan bila menatap wajah si kecil yang sentiasa menanti kepulangan ayah bonda dengan buah tangan, aneka kuih, lauk pauk atau alas perut yang sebenarnya tidak pernah kunjung tiba dan hanya mimpi semata-mata.


Teringat sebuah rancangan televisyen, ketika wartawan menemubual seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun, daripada keluarga susah dan daif.


"Jika ada duit, adik nak makan apa?" tanya wartawan wanita itu tentang hasrat dan cita-cita sikecil itu jika punya cukup belanja.


"Roti canai..." jawab kanak-kanak ini tersekat-sekat dengan wajah yang menunduk malu. Pilu rasanya, bayangkan makanan bernilai 70 sen ketika itu pun tidak mampu dibeli. Biarlah malam ini saya merasa pula.


Selesai solat, saya kembali ke rumah sewa, tempat tinggal bersama tujuh rakan yang lain, yang masing-masingnya tidak ada di rumah.


Tidur untuk menahan lapar

Saya pun melabuhkan tubuh di atas lantai ruang tamu, sambil cuba memejamkan mata. Tidur, jalan terbaik menahan lapar kata hati lagi.


Hati memujuk diri sambil sesekali berdoa, agar hari esok akan lebih baik daripada hari ini. Moga ujian ini tidak berpanjangan dan penghapusan dosa dan kesalahan saya selama ini.


Tiba-tiba selang beberapa minit, pintu rumah diketuk bertubi-tubi.


"Nah, kami teringat kat Azamin, saja beli nasi goreng lebih," kata jiran, sepasang suami isteri beranak dua kepada saya sambil menghulurkan bungkusan makanan itu.


Setelah rapat menutup pintu, air mata saya tumpah. Terharu yang amat. Rasa kerdilnya diri. Bagaimana Allah telah menyelamatkan saya malam itu...hanya kerana secebis doa dan sedekah yang secubit cuma.


Benarlah kata orang dan ahli agama, bersedekahlah, nescaya dirimu diganjar Allah. Jika tidak di dunia, akhirat kelak, saham kita akan bercambah-cambah.


Itu kejadian pertama, lalu muncul pula kisah kedua, antara peristiwa aneh daripada pengalaman hidup saya yang cukup sulit, perit dan sakit.


Keperitan dilalui sehingga pernah saya bekerja mencuci kereta, menjadi pelayan di kedai makan, mencuci kasut orang, mengutip hutang seperti 'Ah Long', menjadi pengawal keselamatan dan 'house-keeping' di resort dan aneka kerja untuk meneruskan kehidupan di ibukota.


Pernah dua hari, saya sekadar meneguk air sejuk semata-mata lantaran tiada wang untuk menjamu selera.


Ada juga kalangan kawan-kawan yang menawarkan 'kerja', namun saya tolak kerana menjadi 'pusher' dan jual paket-paket ganja, jadi 'bouncer' di kelab malam dan upah 'menarik' kereta mewah adalah kerja-kerja yang mengundang padah.


Saya rela berlapar daripada menempah bahaya dan memalukan ayah bonda. Saya yakin, jika kita mengelak, Allah akan pasti membantu kita.


Seperti kisah, ketika saya bekerja di sebuah syarikat saham di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur. Pendapatan saya dikira agak boleh tahan jika dicampur dengan kerja lebih masa sehingga subuh hari.


'Tak boleh sembahyang Jumaat!'

Saya bekerja di bahagian 'script processing' dan 'data entry'. Masa itu, masih wujud sijil-sijil saham jenis kepingan kertas yang perlu dikira satu persatu sehingga mencecah ribuan setiap hari.


Suatu hari, ketika saya pulang ke pejabat selepas mengerjakan solat Jumaat kira-kira jam 2.45 petang, seorang pegawai muda menengking saya dengan tidak semena-mena.


"Kenapa baru balik? Pergi mana?" jerkahnya.

"Sembahyang. Hari inikan Jumaat," saya jelaskan dengan santun.

"Sembahyang banyak lama ka? Kawan-kawan awak pun tak sembahyang, lain kali tak payah pergi sembahyang!"katanya tidak puas hati.

Ya, salah kawan-kawan saya juga yang sebilangannya jika hari Jumaat akan 'solat' di Pertama Kompleks, Bukit Bintang dan mana-mana tempat mereka lazim 'bersidai'.

"Apa?!! Tak payah sembahyang? Tak pa, sekarang juga saya berhenti!!!" kata saya melawan sambil meninggalkan pegawai itu terkebil-kebil sendiri. Kejadian itu disaksikan oleh ramai rakan-rakan saya, yang juga tidak sembahayang.


Pada saya, rezeki milik Allah, dan bekerja mestilah diredhai oleh-Nya. Alhamdullilah, saya menganggur hanya seminggu sahaja, apabila seorang "Remiser" mengambil saya berkerja sebagai "Asistant" di syarikat yang sama, dan saya berurusan dengan mamat pegawai ini dalam suasana yang berbeza - bukan di bawah telunjukknya lagi.


Kembali kepada kisah ajaib yang berlaku kepada saya.Tetapi, bagi Tuhan yang Maha Kuasa ianya, tidak mustahil boleh berlaku kepada sesiapa yang Dia mahu. Yang pasti, pintalah.


Suatu malam, saya sudah tenggelam punca. Maklumlah wang saya sudah habis. Bukan sebab berfoya-foya, membeli itu ini sesuka rasa tetapi gaji yang diterima cukup-cukup makan saja. Lebih parah, esok untuk ke tempat kerja, tambang bas pun tidak ada. Untuk meminjam, saya sudah tidak sanggup menebalkan muka.


Saya hamparkan sejadah, solat sunat dua rakaat. Inilah antara pesan yang ditinggalkan oleh ibu yang tercinta dan arwah guru saya.


"Jika kau susah sangat, solatlah dua rakaat dan pintalah pada Allah apa yang dihajat," ingat mereka kepada saya.


Teresak-esak saya menangis. Tak tahu nak dikatakan apa lagi. Malu pada Tuhan yang amat. Ada kala saya tidak mensyukuri nikmat. Saya tidak tahu kemana lagi hendak dituju. Untuk bergantung kepada manusia, saya sudah tidak mampu. Aib dan cukup-cukup malu!


Bak kata seorang sahabat Nabi tentang kemiskinan yang dilaluinya...


"Jikalau aku diam, aku akan lapar, jika aku bersuara untuk berhutang, aku menambahkan malu di muka."


Ya, begitulah juga dengan saya...hanya pada Allah saya berharap. Seusai bermunajat, ambil sebuah Quran kecil milik saya untuk membasahkan lidah dengan surah-surah kalimah Allah buat menenang jiwa yang resah.


Tatkala membuka helaian demi helaian Quran itu, tiba-tiba terselit sekeping wang RM50.00 di situ. Berjurai air mata saya, lantaran kesyukuran kerana Allah membantu saya dengan cara yang tidak disangka-sangka...


Ini bukan kisah rekaan, malah saya percaya Allah juga pernah dan telah membantu manusia-manusia di luar sana hatta pembaca dengan jalan penyelesaian yang tidak diduga.


Ada dengan cara fitrah manusia, ada dengan cara logik akal, ada yang lambat, ada yang cepat dan ada yang tidak dijangka-dijangka dan mustahil diterima waras manusia...itulah Allah, yang amat menyayangi hamba-Nya.


Yakinilah bantuan Allah SWT, sangka baiklah dengan Allah SWT, nescaya Allah SWT bersama hamba-Nya yang bersangka baik dan taat pada-Nya.


Seperti sebuah hadis Qudsi ertinya: Allah menyebut: "Aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu."


Isteri menangis, anak tersenyum sehingga lena

Sekitar tahun 2002, Allah juga pernah 'menyelamatkan' saya pada suatu malam ketika benar-benar kesempitan wang.


Malam itu, susu anak sulung saya habis. Berdebar jantung lantaran, hanya kepingan-kepingan syiling saja yang tinggal. Saya dan isteri juga, tidak menjamah walau secebis makanan.


Tiba saat yang cukup perit dan payah untuk dihadapi tatkala, si comel saya merapati ibunya, minta dibuatkan susu. Ketika itu isteri saya sudah tidak sanggup melihat keadaan itu.


Saya dengan hati yang luluh, lantas mencapai botol susu lalu menuangkan air suam ke dalamnya.Anak sulung saya, berkerut kehairanan kerana botol susu itu tidak berwarna, tetapi berkaca sama seperti air mata ayah dan ibunya.Namun tanpa banyak rengekkan, dia capai lalu menghisap botol tersebut.


Beberapa saat kemudian, dia berhenti lantas memandang saya...

Bimbang benar jika dia menjerit dan menangis malam itu kerana tidak dapat meminum susu. Alangkah aibnya saya, jika jiran semua tahu letak duduknya keadaan saya, sehingga anak menjerit kelaparan. Isteri saya juga panik, dan pucat kesi wajahnya menantikan reaksi si sulung seterusnya.

Saya bersabar menunggu detik itu...


Sambil memegang botol susu, anak sulung saya merenung wajah kami berdua seraya berkata :

" Mmm...sedap.."


Dan dia mengukirkan senyuman paling manis di wajahnya dan sudah cukup untuk 'mencarik-carikkan' nurani saya.


Aduhai, sebak terasa di dada. Isteri saya sudah tidak dapat menahan sedih, menangis semahu-mahunya. Si sulung kembali menyusu air suam sehinggalah terlena......


Sebenarnya, ujian-ujian yang Allah berikan ini sama ada kepada saya atau yang lain, adalah untuk menguatkan jiwa, iman dan keteguhan manusia menghadapi cabaran getir dan mengukuhkan lagi kebergantungan kepada-Nya.


Ketika menghadapinya terasa cukup sakit namun setelah berjaya melintasinya, ianya cukup nikmat. Pengalaman pahit umpama 'universiti terbaik' hidup kita selama ini.


Dan setiap ujian yang diberikan, adalah sesuai dengan kemampuan seseorang. Masalah-masalah saya, tidak diberikan dan berbeza kepada orang lain kerana khuatir mereka tidak dapat menanggungnya.


Begitu juga masalah mereka, tidak diberikan kepada saya, khuatir saya hilang punca dan tidak upaya menahan bebannya.


Dan ujian Allah adalah berdasarkan kemampuan manusia seperti firmannya:

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya�" (Al-Baqarah: 286)

Begitulah Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasihani.


Adakala hidup ini dilalui dengan pelbagai himpitan, masalah, ujian namun kita tidak keseorangan dalam menghadapinya. Allah itu kan ada, mendengar rintihan kita.

Jika anda rasa, anda susah betapa ramai lagi yang tak pernah kenal erti apa itu lampu, pendingin hawa atau makanan enak menjilat rasa.


Atau sekadar menjamah pucuk-pucuk paku di belakang rumah atau sayur ulaman di kaki longkang. Baju lusuh bertukar warna, menjadi teman di Hari Raya. Mereka lebih derita dan lara.

Jikalau anda rasa hebat, sebenarnya ramailah lagi, jauh lebih hebat daripada anda. Esok anda hebat, lusa mungkin anda merempat. Belum tahu, justeru pintalah pada yang Esa agar perjalanan hidup anda sentiasa direstu dan dilindungi selalu.


Terus- terang saya katakan, di sebalik cabaran, dugaan dan asakan yang mendatang, adakalanya saya juga 'frust' dan tewas. Kecewa umpama 'mati' sebelum mati. Api juang adakala naik menjulang namun lazimnya padam dan kecundang.

Di sebalik tulis-tulisan saya dan rintangan yang dihadapi, mahu sahaja saya berhenti daripada mencebis kata-kata namun surat-surat pembaca dan puluhan email yang saya terima, 'menghidupkan' saya semula. Semua ini dengan hidayah dan kekuatan yang tuhan berikan.

Kata seorang tua kepada saya, sebanyak mana orang menyukai kita, mungkin sebanyak itulah orang membenci kita. Justeru janganlah kita mendabik dada, kerana dunia ini pinjaman semata-mata.


Ada pembaca yang menceriakan saya, ada yang lebih susah hidupnya dan lebih hebat pengorbanannya malah tidak kurang juga yang menegur dan mengkritik saya.

Sesungguhnya, pandangan, dan teguran pembaca dan cerita-cerita mereka, menyuntik semangat di dada yang adakalanya kecundang secara tiba-tiba.


Syukur kepada Allah, memberi kekuatan kepada saya dan terima kasih kepada pembaca, peminat dan pengkritik yang telah menyedarkan lena dan duka saya yang panjang...

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata "innalillahi wa inna ilaihi raji'un" (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali)." (Al-Baqarah: 155-156).


Link

K810i Used for RM350!!

on Wednesday, July 22, 2009


K810i Used for RM350








Click to view the next image.























Price: RM 350

80% condition..
3G, 3.2 MP Cybershot Camera with AutoFocus, FM Radio, Java Games

Phone With Box,CD
+Ori Earphone
+Ori Charger
Free 1GB M2 Memory!!

SMS (013-9715629) or Email (satuarah@yahoo.com) Only.

-Proton Previews The Proton Saga EV Concept-

on Thursday, July 16, 2009

Proton Saga EV

Proton previewed an all-electric version of the Proton Saga sedan in University Putra Malaysia, Serdang during the “Proton Exora - The Making” seminar organized by SAE International earlier this week. The “Proton” name would definitely make sense on this particular car! ;)

You might expect this plug-in electric vehicle to have been co-developed with Detroit Electric which have a deal to produce electric cars based on the Proton GEN2 and the Proton Persona for certain overseas markets under the Detroit Electric brand. But on the contrary, what you see above is an in-house project done with the help of unnamed suppliers and partners.

Proton Saga EV

This means that unlike the Detroit Electric e46 (based on the Proton Gen 2) and the Detroit Electric e63 (based on the Proton Persona), the electric Saga (officially called the Proton Saga EV Green Propulsion Concept for now) is probably being considered for the local market, although the auto maker is very tight-lipped about possible launch dates. It could take years.

The emissions-free Proton Saga EV on display features a 125kW (168hp) brushless DC electric motor, mated to a 5 speed manual transmission. It has a 20kWh Lithium Ion Polymer battery pack (12 separate batteries stored in the trunk). Because of the batteries, truckspace is pretty much non-existent but this is quite normal with concept electric cars based on a chassis that was originally designed to take a regular combustion engine and fuel tank. A production car would ideally have neater integration of the batteries.

Proton Saga EV

According to Proton, the Saga EV can sprint from 0 to 100 km/h in 10.1 seconds, up to a top speed of 161 km/h, with a driving range of 109 kilometers over a full charge. Both the Detroit Electric e46 and e63 will feature a 150kW Axial Magnetic Flux motor instead.

There is more! The “green-mobil” also features re-generative braking and an electric power steering, apart from a built-in Batter Management System (BCMU), a plug-in charger (with a household power outlet), air conditioning as well as an In-Vehicle display screen that displays various information pertaining to the electric vehicle functions. Sources also revealed that Proton has plans to built an electric Exora MPV, and, is currently working on some hybrid vehicles as well, for research and development.

Proton Saga EV

Since Proton took the trouble to produce a fully functioning Saga EV Concept, I am sure it is a matter of time till we actually see Proton-built electric cars on the road, but it doesn’t end at just producing such emissions-free vehicles. There has to an infrastructure ready to accommodate charging in the outdoors, which is something that will involve the government, apart from the private sector.

Continue reading to view an image gallery.

proton-saga-ev-24
proton-saga-ev-13
proton-saga-ev-11
proton-saga-ev-14
proton-saga-ev-9
proton-saga-ev-19
proton-saga-ev-15
proton-saga-ev-8
proton-saga-ev-1
proton-saga-ev-7
proton-saga-ev-25
proton-saga-ev-18
proton-saga-ev-2
proton-saga-ev-3
proton-saga-ev-6
proton-saga-ev-5
proton-saga-ev-20
proton-saga-ev-16
proton-saga-ev-22
proton-saga-ev-23

Link

Perbicaraan 2 pelajar UM 7 Disember

on Sunday, July 12, 2009

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menetapkan 7 hingga 11 Disember depan untuk perbicaraan dua pelajar Universiti Malaya (UM) yang dituduh menconteng, menceroboh, khianat dan cubaan membakar sebuah dewan di Akademik Pengajian Islam, UM pada 24 Jun lalu.

Mohd Izzuddin Hilmi Mohamad Zaini, 21, dan Mohd Syahruldeen Ahmad Rosli, 21, dituduh mengikut Seksyan 427, 436 dan 447 Kanun Keseksaan.

Kedua-dua mereka merupakan pelajar tahun dua jurusan Syariah, Akademi Pengajian Islam UM.

Kes mereka disebut semula pagi ini, selepas dihadapkan ke mahkamah pada 30 Jun lalu.

Hakim Rozana Ali Yusoff bersetuju mengekalkan jaminan masing-masing RM5,000 ke atas Mohd Izzuddin dan Mohd Syahruldeen sehingga perbicaraan dijalankan.

Sebelum itu,Mohd Izzudin (kanan) dan Mohd Syahruldeen (kiri) dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kuala Lumpur terhadap pertuduhan menunggang motosikal bernombor pendaftaran yang sukar dilihat.

Mereka didakwa melakukan kesalahan tersebut di tempat letak kereta di fakulti yang sama pada tarikh dan masa yang sama menurut Seksyen 14(1)(b) Akta Pengangkutan Jalan.

Bagi kes kesalahan trafik itu, mahkamah menetapkan perbicaraan didengar pada 24-25 Jun 2010.


Link

-Qadi Yang Berfalsafah!-

on Tuesday, July 7, 2009

" Saya tak minat la nak kerja dalam dunia korporat Prof."


" Kenapa pulak?" tanya Prof. Madya Dr. Zainiy Uthman kepada saya yang sedang mengomel sambil makan spaghetti di cafe Mama Mia, UIA.


" Ye lah, masuk dunia korporat ni terpaksalah duduk dalam sistem Cartesian. Penduaan mind and matter. Semua benda nak dijadikan profit! Lagipun saya lebih berminat nak berkongsi dan mengkaji ilmu secara serius, macam pensyarah la"


Beliau hanya tersenyum.


" Enta ni, Ibn Rushd dulu pun terpaksa kerja jadi Qadi. Enta ingat dia suka sangat ke tengok orang bergaduh tiap hari di mahkamah? Ada masa lapang dia buka la buku Aristotle"



Qadi dulu baca Aristotle. Golongan profesional sekarang baca apa?



"Ye ke? Wah tak sangka macam tu. Lupa pulak yang ulama' besar pada zaman dulu bekerja makan gaji jugak macam kita hari ni"


Prof. Zainiy menambah:


"Begitu juga dengan Ibn Khaldun. Kan dia tu Qadi dulu. Dari pengalaman bekerja secara profesional di sultanate courts la dia dapat rangkum banyak idea dan falsafah politik, sosiologi dan sejarah. Sebab tu dia boleh tulis Muqaddimah."


Terlupa pula saya yang kedua-dua ulama' hebat ini bukanlah ilmuan hermit tetapi sama taraf seperti golongan profesional pada hari ini dari segi profesion yang mereka pegangi dahulu. Pandangan yang dilontarkan oleh Prof. Zainiy Uthman ini cukup berharga buat saya fikirkan. Maklumlah, sebagai pemegang pinjaman boleh ubah PETRONAS, sudah pasti saya terikat dengan dunia korporat. Memandangkan ekonomi semakin merudum, kemungkinan besar peluang untuk masuk ke sana agak terbatas. Ini tidak menjadi masalah kerana saya lebih suka terjun dalam bidang pendidikan terus untuk membuat persiapa pasca ijazah.


Tapi, kalau kena masuk juga dalam dunia korporat, saya terpaksalah switch mode falsafah kepada mode mesin tenaga kerja yang efisyen i.e human capital. Pada mulanya saya berasa pesimis sedikit untuk memperkembangkan potensi dan kapasiti intelektualisme yang saya sedang asah sekarang jikalau berkerja dalam dunia korporat kelak tapi setelah mendengar penjelasan yang Prof. Zainiy berikan, saya mampu berfikir secara optmis sedikit.


Ibn Rushd bukan sebarang Qadi. Beliau telah mengarang syarah yang hebat berkenaan kitab logik Aristotle iaitu Organon dalam Tajrīd al-ʾaqāwīl al-ḍarūrīya min ṣināʿat al-manṭiq dan banyak lagi syarah yang beliau tulis dalam pelbagai bidang termasuklah dalam bidang perubatan yang mana beliau turut sama menjadi doktor peribadi kepada Amir kerajaan Al-Muwahhidun, Abu Ya'qub Al-Mansur.


Begitu juga dengan Ibn Khaldun yang bukan hidup berkerja makan gaji sahaja tetapi turut sama menyumbang kepada pembinaan disiplin ilmu sains sosial melalui Kitab al-'Ibar atau lebih dikenali sebagai Muqaddimah yang dipuji melangit oleh intelektual Barat seperti Arnold Toynbee dan Franz Rosenthal. Kerjaya mereka selaku Qadi tidak menutupi jiwa mereka yang cintakan ilmu pengetahuan.


Kagum saya. Tidak sepatutnya saya, walaupun dicampak ke dalam dunia korporat kelak, beralasan untuk menjadi ceroi dalam kasus intelektualisme. Nasihat Prof. Zainiy benar-benar memberikan buah fikiran yang penting untuk saya ingat sampai bila-bila.


" Lagi satu, kalau enta kerja dalam PETRONAS, they pay you well right? Gunalah duit tu untuk beli buku!" tambah Prof. Zainiy.


Saya ketawa kecil sambil mengunyah fetuccine carbonara yang sedap.


Jauh di sudut hati kecil saya: " It's true. Very true. If I got stuck in corporate world, doesn't mean I'm signing my philosophical death note. Instead it might be a blessing in disguise. Tak perlu risau, Al-Farabi pun menulis after 40! "


Rujukan

Misteri Istilah Wahabi


Ada beberapa nama ulama dan pendakwah yang sering dikaitkan sebagai orang Wahabi, salah seorangnya ialah mantan mufti Perlis, Dr. Asri yang menulis artikel dibawah.

Misteri istilah Wahabi

Perkataan Wahabi dalam penulisan Barat mempunyai berbagai huraian. Kesemuanya menjurus kepada aliran Islam yang dilihat begitu berpegang kepada nas-nas al-Quran dan al-Sunnah secara literal dan enggan melihat tafsiran lebih moden atau tafsiran yang agak western influence.

Clinton Bennet memasukkan Wahhabis dan Deobandis di bawah kelompok traditionalists yang bererti sekali gus berada di bawah aliran fundamentalist (lihat: Muslim and Modernity 18-20, London: Continuum).

Sebahagian penulisan Barat melihat Wahabi sebagai aliran yang menganggap 'hanya Islam agama yang benar', wajib menegakkan Islamic State, adanya 'jihad' menentang kuffar dan ciri-ciri lain yang dianggap unsur 'padang pasir' sekali gus cuba dikaitkan dengan terorisme.

Di Malaysia pula, Wahabi adalah perkataan misteri. Apa tidaknya, ramai yang menyebutnya atau memfitnah orang lain dengan menggunakan perkataan itu, padahal mereka pun tidak faham.


Bagi mereka, ia senjata untuk mempertahankan diri ketika dikritik. Saya masih ingat, di satu tempat di sebelah Utara, apabila ada imam yang mengenakan bayaran untuk solat dan zikirnya, lalu dia dikritik atas sikap salahguna agama untuk kepentingan diri, dengan mudah dia menjawab: "Siapa tak setuju dengan saya dia Wahabi".

Pemberi nasihat yang barangkali tidak terdedah kepada banyak maklumat dan kali pertama mendengar perkataan itu, terpinga-pinga bertanya: "Apa itu Wahabi?". Jawab tok imam: "Siapa yang mengkritik ustaz dia Wahabi". Maka tidaklah berani lagi 'penasihat' itu berbeza pandangan dengan 'tok imam' dan mempertikaikan infallibility ustaz, takut jadi Wahabi.

Di sesetengah tempat, seseorang dituduh Wahabi kerana menentang amalan khurafat. Umpamanya, menggantung gambar orang tertentu seperti sultan atau tok guru dengan kepercayaan boleh menambah untung atau rezeki, atau mengikat benang hitam di tangan bayi yang baru lahir atas kepercayaan menolak sial atau bala dan berbagai kekarutan yang menghantui sebahagian masyarakat.

Malangnya amalan-amalan ini bukan sahaja mendapat restu sesetengah yang bergelar 'ustaz', bahkan merekalah punca. Jika ada yang mengkritik, untuk mempertahankan diri maka 'sang ustaz' itu dengan mudahnya akan menyebut: 'awak Wahabi'.

Sama juga, mereka yang tidak bersetuju dengan kenduri arwah dituduh Wahabi. Padahal kitab Melayu lama Bughyah al-Talab karangan Syeikh Daud al-Fatani sendiri menyebut: "(dan makruh) lagi bidaah bagi orang yang kematian membuat makanan menyeru segala manusia atas memakan dia sama ada dahulu daripada menanam dia dan kemudian daripadanya seperti yang diadatkan kebanyakan manusia (dan demikian lagi) makruh lagi bidaah bagi segala yang diserukan dia memperkenankan seruannya".

Jika pun mereka tidak dapat menerima bahan mereka sendiri, mengapa mereka merasa diri infallible, dan mengharamkan orang lain berbeza dengan mereka dengan menggunakan senjata 'awak Wahabi'.

Sesetengah kelompok agama pula, mereka membaca dan menyebarkan riwayat-riwayat yang tertolak; seperti Israliyyat yang bercanggah dengan nas-nas Islam, hadis-hadis palsu atau kisah-kisah wali atau sufi yang menjadikan manusia keliru tentang keanggunan Islam.

Modal

Mereka menyebarkannya dalam ceramah dan sesetengahnya menjadikannya modal untuk 'bisnes' mereka. Islam menjadi kabur dengan cerita-cerita itu dan menyebabkan agama agung ini kelihatan bagaikan 'kartun' dan 'lucu'.

Jika ada yang menegur para penceramah ini; jawapannya 'awak Wahabi'. Walaupun yang menegur itu tidak pernah pun membaca buku Muhammad bin 'Abdul Wahhab.

Lebih buruk lagi apabila isu Wahabi digunakan oleh pihak berkuasa agama. Jika ramai pegawai agama itu atau yang sealiran dengan mereka bertarekat, atau pembaca hadis-hadis palsu dan lucu, maka mana-mana sahaja guru yang mengajar al-Quran dan hadis sahih serta tidak bersetuju dengan kekeliruan itu akan disenaraikan sebagai Wahabi dan diharamkan mengajar di masjid dan surau.

Nama sultan akan digunakan. Dalam masa yang sama mereka membiarkan kemungkaran yang jelas di sana sini, lalu sibukkan diri dengan kelompok revivalist yang tidak mengancam masyarakat sama sekali. Jika ada pun, ancaman itu kepada pemikiran kejumudan dan kekolotan, bukan kepada masyarakat.

Untuk menjustifikasikan kesibukan mereka dengan kelompok ini sehingga meninggalkan kemungkaran hakiki, mereka kata: "ini lebih bahaya kerana Wahabi". Apa itu Wahabi? Jawab mereka Wahabi itu Wahabi! Sikap ini menjadi lebih panas apabila munculnya di Malaysia 'aliran pengkafir umat' yang bernama Ahbash yang bersekongkol dengan sesetengah pihak agama.

Di peringkat yang lebih tinggi, istilah Wahabi dikenakan kepada mereka yang tidak terikat dengan mazhab al-Syafii. Kononnya, mereka yang tidak ikut mazhab itu Wahabi. Saya telah sebut nas-nas ulama tentang hal ini dalam artikel-artikel yang lepas. Persis seperti yang disebut oleh Dr al-Qaradawi: ''Golongan yang taksub ini tidak membolehkan sesiapa yang mengikut sesuatu mazhab keluar daripadanya, sekalipun dalam beberapa masalah yang jelas kepada pengikut mazhab bahawa dalil mazhabnya lemah. Sehingga mereka menyifatkan sesiapa yang keluar mazhab sebagai tidak berpendirian. Perbuatan ini sebenarnya mewajibkan apa yang tidak diwajibkan oleh Allah swt" (Dr. Yusuf al-Qaradawi, Al-Sahwah al-Islamiyyah bain al-Ikhtilaf al-Masyru' wa al-Tafarruq al-Mazmum, m.s 202, Kaherah: Dar al-Sahwah).

Apa yang menariknya di Malaysia, sesetengah 'mereka ini' apabila menjadi 'penasihat-penasihat' bank, bagi memenuhi keperluan bank yang beroperasi atas nama Islam itu, mereka bersetuju pula dengan pandangan hukum yang diambil tanpa mengikut mazhab.

Bahkan pandangan Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.h begitu banyak diambil dalam masalah muamalat ini. Ini kerana, di seluruh dunia pandangan beliau memang dikutip dalam memajukan masyarakat Islam. Padahal 'sesetengah mereka ini' di luar mesyuarat bank yang ber'elaun' itu, mereka menuduh Ibn Taimiyyah Wahabi, dan sesiapa yang bersetuju dengan Ibn Taimiyyah sebagai Wahabi. Bahkan di luar bank mereka bersekongkol dengan golongan yang mengkafirkan atau menyesatkan Ibn Taimiyyah.

Demikian ketika saya menjadi mufti dahulu, apabila saya memberikan pandangan larangan mengintip (tajassus), boleh menjawab salam bukan Muslim, wajib membinkan kepada bapa asal sekalipun bapanya bukan muslim, masjid untuk kaum Cina, keluasan menerima pandangan dan lain-lain lagi, maka pandangan-pandangan ini dituduh oleh sesetengah pihak agama sebagai Wahabi.

Padahal pandangan tersebut jika dibincangkan di Barat dianggap dalam aliran modernism atau rationalism dan penentangnya mungkin akan dimasukkan kepada kelompok Wahabisme. Di Malaysia, sebaliknya, yang terbuka itu Wahabi dan sesat, yang tertutup itulah yang 'membolot segala kebenaran'.

Cara fikir beginilah yang menguasai sektor-sektor agama kerajaan dan mencepatkan 'pereputan' kekuatan kerajaan yang ada. Cara fikir begini jugalah yang menguasai sesetengah aliran agama dalam pembangkang. Sebab itu barangkali, lima puluh tahun kemerdekaan, bukan Muslim bukan sahaja tidak bertambah faham, sebaliknya bertambah keliru dan tegang mengenai Islam.

Penentangan

Tindakan mereka ini mengingatkan saya kepada artikel David Brubaker bertajuk Fundamentalism vs Modernism: A Consideration of Causal Conditions bahawa penentangan terhadap pembaharuan lebih merujuk kepada masalah survival kelompok. Dalam usaha untuk hidup dan terus mendapat tempat dalam masyarakat dan kerajaan maka golongan pembaharuan akan ditentang.

Bagi saya, bukan isu Wahabi sebenarnya, tetapi bimbang terpinggirnya tempat dan kedudukan. Namun, apabila mereka merasa ada ruangan untuk mendapat 'kedudukan' seperti isu perbankan tadi, mereka dapat pula menerima pandangan yang berbeza tanpa menuduh bank yang memberi elaun bulanan dan elaun mesyuarat itu sebagai 'bank mazhab Wahabi'.

David Brubaker menyebut untuk survival mereka terpaksa memilih antara dua accomodation or resistance. Maka, di Malaysia ramai yang dituduh Wahabi, namun ia adalah tuduhan misteri. Saya juga tidak menafikan ada yang dianggap Wahabi itu sendiri perlu bertolak ansur dalam sebahagian pendapat. Namun, untuk menuduh orang lain Wahabi hanya kerana perbezaan pendapat, itu adalah sikap jakun yang cuba hidup di zaman globalisasi.

Dr. Mohd Asri ZainUl Abidin ialah bekas mufti Perlis.


http://1426.blogspot.com/2009/07/misteri-istilah-wahabi.html

Nilai Dakwah di Dalam -Syurga Cinta-



syurgacinta

Jodoh ada tiga jenis jodoh.

Jodoh dari Syaitan… berkenalan, berpegangan tangan, buat maksiat, mengandung lalu bernikah.

Jodoh dari Jin… berkenalan, bertepuk sebelah tangan, lalu dibomoh dan disihirkan sebelah pihak sampai tunduk mengikut kemahuan lalu bernikah.

Jodoh dari Allah… cinta berputik, masuk meminang dan langsung bernikah, itulah SYURGA CINTA.

Dialog di atas adalah kemuncak kepada perjalanan kisah yang dipaparkan oleh filem SYURGA CINTA arahan terkini Pengarah Ahmad Idham. Saya suka kepada dialog itu kerana ia meninggalkan sesuatu yang boleh dipegang oleh penonton sebagai teladan yang mahu diambil daripadanya.

Bersahaja, tidak berputar belit di dalam falsafah, senang dan dekat dengan kehidupan sebenar masyarakat kita.

Saya berusaha untuk meluangkan masa menonton sebuah filem yang pembikinannya direncanakan berulang-ulang kali di ASTRO. Ia sebuah filem yang membawa mesej dakwah, kata Ahmad Idham dan David Teoh, justeru saya kira berbaloi untuk saya menonton dan cuba mempertimbangkan kesan dakwahnya seperti yang disasarkan.

Filem SYURGA CINTA mempunyai banyak peluang.

Peluang untuk melontarkan sesuatu yang boleh mencetuskan sebuah kesedaran. Tema yang dipilih bagus, seakan-akan sama atau berkebetulan pula dengan drama CINTA SEMPURNA yang sudah sampai ke kemuncak penggambarannya untuk tayangan di ASTRO OASIS Ramadhan ini.

Para pelakon yang menjayakan watak-watak di dalam filem ini juga mempunyai bakat dan potensi untuk memanfaatkan peluang tersebut. Awal Ashaari dengan wataknya sebagai Irham, Hadziq Tom Tom Bak dengan wataknya sebagai Ikmal dan Heliza AF5 yang membuat penampilan pertamanya di layar perak sebagai Cikgu Syuhadah, mereka bertiga mempunyai segala yang diperlukan untuk menjayakan filem ini.

Namun, demi ruang penambahbaikan, saya berpandangan yang filem SYURGA CINTA masih terbelenggu dengan masalah yang sama, seperti yang lazim ditemui di dalam filem-filem kita.

Masalah skrip.

Jalan ceritanya amat baik. Masakan tidak, saya sendiri berusaha menetapkan satu masa untuk menontonnya kerana jalan cerita yang dipromosikan oleh media.


Tetapi idea dan jalan cerita yang baik itu dimanifestasikan oleh dialog-dialog yang menunjukkan longgarnya kesungguhan panel skrip MIG membuat kajian agar ia tidak keterlaluan menjauhi dunia sebenar.


Irham dipotretkan sebagai seorang anak muda yang dibesarkan di UK semenjak kecil, kehilangan budaya dan cara hidup Melayu dan Muslim. Tetapi dialog-dialog beliau dengan dua rakannya si Zainal dan Alex agak keterlaluan dan saya yakin manusia-manusia seperti Irham di dalam kehidupan sebenar akan rasa pemikiran dan cara hidup mereka diperbodohkan melalui adegan 10 ke 15 minit pertama filem SYURGA CINTA.

Expression untuk Londoners atau English Oriented Malay yang terlebih dos menjadikannya seperti dibuat-buat, gagal memperlihatkan Irham sebagai anak Melayu yang membesar di UK. Hendak dikatakan bermotif lawak, ia tidak lawak. Mahu dianggap serius, ia nampak sangat tidak wujud di alam nyata.

Saya kira, cukuplah sekadar idea pergaulan bebas, alergik dengan orang bertudung dan kegemaran clubbing dipaparkan secara ala kadar. Tetapi tidak perlulah sampai menjadi kurang ajar yang bukan sahaja dalam konteks masyarakat Melayu Muslim di Malaysia, malah di kalangan English dan Londoners pun ia dikategorikan sebagai kurang ajar, dan bukannya being English atau Londoners.

Malah unsur kebaratan yang cuba ditonjolkan melalui bahasa Irham tidak konsisten dan hilang selepas 20 minit filem berjalan. Cepat benar accent beliau hilang ditelan Malaysia.

Mungkin di sini, peranan dialogue coach boleh dipertingkatkan.

Walaupun Ahmad Idham menafikan SYURGA CINTA sebagai meniru filem-filem lain yang hampir dengan idea filem ini, saya tidak dapat menafikan yang elemen filem KIAMAT SUDAH DEKAT dimasukkan secara ketara tanpa selindung. Misalnya perbualan di antara ibu dan bapa Irham (lakonan Dian P. Ramlee dan Mustafa Kamal) menyebut bahawa mereka sudah banyak berbuat kebajikan membantu anak yatim di Bosnia dan mengambil Ikmal sebagai anak angkat, kebajikan yang banyak itu pasti mengesahkan keselamatan mereka untuk masuk Syurga nanti.

Saya juga merasakan bahawa proses turning point Irham yang menimbulkan kesedaran pada dirinya tidak berjaya ditonjolkan. Tiada sebarang insiden yang benar-benar jelas memberikan impak sehingga Irham yang asalnya bertaruh dengan kawan-kawan untuk menggoda Cikgu Syuhadah berubah menjadi manusia hijrah yang meninggalkan Jahiliah kepada Islam. Tiada diskusi atau perbualan antara Irham dan Cikgu Syuhadah yang mempunyai impak anjakan paradigma.

Tidak dilupakan, kualiti dialog yang berlangsung di antara Irham dan Imam (lakonan Wazata Zain) di sebuah Surau.

Luahan hati Irham itu amat baik, tetapi nasihat yang diberikan oleh Imam ideanya mustahil dapat meredakan keserabutan fikiran anak muda seperti Irham. Ia berbelit-belit dan tidak jelas mesej yang hendak diberikan kepada Irham. Saya sendiri sukar menangkap apa sebenarnya yang cuba dinasihatkan oleh Imam berkenaan kepada Irham.

Malah terdapat kesilapan yang tidak sepatutnya berlaku apabila Imam mengatakan sebuah Hadith Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam sebagai Firman Allah dari al-Quran.

hadih-suwarikum

“Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada tubuh badan dan rupa paras kamu. Tetapi Dia memandang hati dan amal kamu” [Hadith riwayat Muslim]

Ia sebuah kecuaian yang mencacatkan kualiti idea dan dialog sebuah filem.

Akan tetapi saya memuji keberkesanan lakonan Awal Ashaari semasa Irham tertekan dengan pelawaan kawannya untuk meminum arak pasca kesedaran dirinya. Dalam keadaan yang keliru dan bingung, Irham hampir kalah dengan pelawaan itu tetapi tanpa sengaja beliau telah membaca Bismillah sebelum menonggang air setan itu, dan ia mengejutkan dirinya sendiri.

Kespontanan yang dipaparkan, melekat di kepala penonton.

Secara keseluruhan, saya berpandangan bahawa filem SYURGA CINTA adalah sebuah percubaan yang sederhana. Namun setelah membaca di review di internet, saya dapati begitu ramai penonton yang menyukai filem SYURGA CINTA ini dan terkesan dengannya.

Andaikata setakat apa yang telah dipaparkan di SYURGA CINTA itu sudah boleh memberikan kesan, saya yakin jika pasukan pengeluar filem bekerja lebih keras lagi, membuat kajian dengan lebih mendalam lagi dan seterusnya menghasilkan sebuah cerita dengan skrip yang lebih berisi lagi baik, tentu sahaja impaknya akan lebih hebat dalam melontarkan bahan fikir dan anjakan paradigma kepada masyarakat.

Syabas juga kepada Heliza AF5 yang berhasil menjayakan wataknya secara serba sederhana tetapi berkesan. Apa yang lebih perlu disedari oleh semua, kejayaan melakonkan watak Cikgu Syuhadah langsung tidak memerlukan Heliza untuk membuat apa-apa adegan yang menyanggahi hukum Syara’.

Suatu pencapaian.

Semoga kelompongan yang ditinggalkan, diisi sebaik mungkin, sehabis baik.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
68000 AMPANG