:: Ahmadinejad cabar Obama ::

on Monday, July 6, 2009




Mahmoud Ahmadinejad (kiri) dan Barack Obama.


TEHERAN: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad, mahu mengadakan rundingan dengan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, di hadapan media antarabangsa, lapor agensi berita di sini, semalam.

Ahmadinejad memberitahu mesyuarat dekan sekolah perubatan bahawa Iran akan memulakan aktiviti diplomatik 'pusingan baru' di tengah kedudukan baru kerajaan yang lebih kuat sekarang, lapor Agensi Berita Pelajar Iran (ISNA).

"Saya akan pergi ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mengadakan rundingan dengan menjemput Obama," kata Ahmadinejad yang menambah perbincangan akan dilakukan di hadapan media antarabangsa dan bukan secara tertutup.

Pentadbiran Obama sebelum ini menyatakan kesediaan untuk berdialog dengan Iran tetapi turut mengkritik kerajaan negara itu berikutan caranya mengendalikan ketegangan dan rusuhan selepas pilihan raya presiden.

Minggu lalu, Obama berkata kerajaan Iran perlu memberi penjelasan akan segala tindakannya mengikut pandangan rakyatnya sendiri dan bukan pandangan dari sudut Amerika.

"Ramai rakyat Iran sendiri menganggap pilihan raya presiden baru-baru ini tidak sah. Belum terlambat bagi Iran untuk mengakui masih ada jalan damai yang akan membawa kestabilan dan kesejahteraan," kata beliau pada sidang akhbar di Rumah Putih.

Obama sebelum itu dikritik anggota Republikan seperti Senator John McCain dari Arizona dan Senator Lindsey Graham dari South Carolina kerana mengambil pendekatan 'berhati-hati dan pasif' ketika bercakap megenai penahanan, keganasan dan kematian aktivis pro demokrasi yang semakin bertambah di Iran.

Pegawai kanan kerajaan Iran termasuk Ahmadinejad, mendakwa negara seperti Amerika dan Britain mencampuri ha ehwal Iran.

Minggu lalu, Ahmadinejad berkata, pihaknya terkejut atas campur tangan asing dan memberi amaran akan bertindak balas jika ia berterusan.

"Tidakkah Obama kata beliau mahukan perubahan, jadi kenapa beliau campur tangan, mengapa beliau mengeluarkan kenyataan tanpa mengenal adab sopan?

"Mereka asyik berkata mahu mengadakan perbincangan dengan Iran. Kami juga sudah menyatakan kesediaan, tetapi adakah ini cara yang betul untuk berunding" katanya.

Sementara itu, dua tokoh politik sudah menemui anggota keluarga mereka yang ditahan ketika rusuhan selepas pilihan raya.

Agensi Berita Buruh Iran (ILNA) pula melaporkan, seorang daripada mereka ialah bekas presiden Ali Akbar Hashemi Rafsanjani dan penyokong pemimpin pembangkang, Mir Hussein Mousavi.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Dunia/20090706010851/Article/indexworld_html

2 Reaksi Hati:

:: eyeNa :: said...

ahaii sgt berinfomasi..teruskan update yaa..

The Guy said...

insyaallah :D

Post a Comment

Anda Bagaimana?