-Qadi Yang Berfalsafah!-

on Tuesday, July 7, 2009

" Saya tak minat la nak kerja dalam dunia korporat Prof."


" Kenapa pulak?" tanya Prof. Madya Dr. Zainiy Uthman kepada saya yang sedang mengomel sambil makan spaghetti di cafe Mama Mia, UIA.


" Ye lah, masuk dunia korporat ni terpaksalah duduk dalam sistem Cartesian. Penduaan mind and matter. Semua benda nak dijadikan profit! Lagipun saya lebih berminat nak berkongsi dan mengkaji ilmu secara serius, macam pensyarah la"


Beliau hanya tersenyum.


" Enta ni, Ibn Rushd dulu pun terpaksa kerja jadi Qadi. Enta ingat dia suka sangat ke tengok orang bergaduh tiap hari di mahkamah? Ada masa lapang dia buka la buku Aristotle"



Qadi dulu baca Aristotle. Golongan profesional sekarang baca apa?



"Ye ke? Wah tak sangka macam tu. Lupa pulak yang ulama' besar pada zaman dulu bekerja makan gaji jugak macam kita hari ni"


Prof. Zainiy menambah:


"Begitu juga dengan Ibn Khaldun. Kan dia tu Qadi dulu. Dari pengalaman bekerja secara profesional di sultanate courts la dia dapat rangkum banyak idea dan falsafah politik, sosiologi dan sejarah. Sebab tu dia boleh tulis Muqaddimah."


Terlupa pula saya yang kedua-dua ulama' hebat ini bukanlah ilmuan hermit tetapi sama taraf seperti golongan profesional pada hari ini dari segi profesion yang mereka pegangi dahulu. Pandangan yang dilontarkan oleh Prof. Zainiy Uthman ini cukup berharga buat saya fikirkan. Maklumlah, sebagai pemegang pinjaman boleh ubah PETRONAS, sudah pasti saya terikat dengan dunia korporat. Memandangkan ekonomi semakin merudum, kemungkinan besar peluang untuk masuk ke sana agak terbatas. Ini tidak menjadi masalah kerana saya lebih suka terjun dalam bidang pendidikan terus untuk membuat persiapa pasca ijazah.


Tapi, kalau kena masuk juga dalam dunia korporat, saya terpaksalah switch mode falsafah kepada mode mesin tenaga kerja yang efisyen i.e human capital. Pada mulanya saya berasa pesimis sedikit untuk memperkembangkan potensi dan kapasiti intelektualisme yang saya sedang asah sekarang jikalau berkerja dalam dunia korporat kelak tapi setelah mendengar penjelasan yang Prof. Zainiy berikan, saya mampu berfikir secara optmis sedikit.


Ibn Rushd bukan sebarang Qadi. Beliau telah mengarang syarah yang hebat berkenaan kitab logik Aristotle iaitu Organon dalam Tajrīd al-ʾaqāwīl al-ḍarūrīya min ṣināʿat al-manṭiq dan banyak lagi syarah yang beliau tulis dalam pelbagai bidang termasuklah dalam bidang perubatan yang mana beliau turut sama menjadi doktor peribadi kepada Amir kerajaan Al-Muwahhidun, Abu Ya'qub Al-Mansur.


Begitu juga dengan Ibn Khaldun yang bukan hidup berkerja makan gaji sahaja tetapi turut sama menyumbang kepada pembinaan disiplin ilmu sains sosial melalui Kitab al-'Ibar atau lebih dikenali sebagai Muqaddimah yang dipuji melangit oleh intelektual Barat seperti Arnold Toynbee dan Franz Rosenthal. Kerjaya mereka selaku Qadi tidak menutupi jiwa mereka yang cintakan ilmu pengetahuan.


Kagum saya. Tidak sepatutnya saya, walaupun dicampak ke dalam dunia korporat kelak, beralasan untuk menjadi ceroi dalam kasus intelektualisme. Nasihat Prof. Zainiy benar-benar memberikan buah fikiran yang penting untuk saya ingat sampai bila-bila.


" Lagi satu, kalau enta kerja dalam PETRONAS, they pay you well right? Gunalah duit tu untuk beli buku!" tambah Prof. Zainiy.


Saya ketawa kecil sambil mengunyah fetuccine carbonara yang sedap.


Jauh di sudut hati kecil saya: " It's true. Very true. If I got stuck in corporate world, doesn't mean I'm signing my philosophical death note. Instead it might be a blessing in disguise. Tak perlu risau, Al-Farabi pun menulis after 40! "


Rujukan

1 Reaksi Hati:

:: eyeNa :: said...

saya bersetuju

Post a Comment

Anda Bagaimana?