Rehlah Sehari Semalam ke Gunung Ledang

on Friday, February 19, 2010

salam untuk semua..

kali ni takde apa sangat nak cerita kecuali pada hari isnin baru ni, kami yang tak balik bercuti CNY dijemput oleh Ust Muhammad Abdullah Al-Amin, yang merupakan pengetua Maahad Sains Al-Quran Al-Amin..dan pendakwah bebas yang terkenal untuk bersama-sama ke Gunung Ledang..bukan nak mendaki gunung pun sebenarnya, sekadar nak ber'camping' dan mengisi masa cuti kami di sini.. perjalanan yang diatur pada pagi isnin lepas, pada rancangan awalnya kalau berdasarkan pada makluman, kami akan sampai di sana sebelum asar untuk dan terus memasang khemah untuk bermalam.

tapi betullah bila Allah dah pesan, kadang-kadang yang kita merancang semestinya bukan terbaik untuk kita..dan Allah boleh juga aturkan benda yang kita tak suka tu lebih baik daripada yang kita sangka :) surah al-baqarah, ayat 216 :

"dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

kami bermalam di rumah ustaz Muhammad di putra heights pada malam isnin, dan paginya kami bersarapan bersama2 beliau..dan dalam jam 11 kami bertolak ke melaka..bermulalah episod dan peristiwa yang macam2.. :)

kami bergerak dengan 3 buah kenderaan, ustaz Muhammad dengan Naza Ria bersama keluarga dan beberapa pelajar, saya dengan Perdana yang juga kepunyaan ustaz Muhammad, dan sebiji lagi Wira yang dipandu oleh ust Afdhal..di hiway PLUS kami semua terpisah agak jauh..bila lepas aje exit Pedas/Linggi saya mendapat call daripada ustaz Muhammad :
"ustaz...tolong patah balik, kereta ust Afdhal rosak la..air kering.."

aduss...cmana la nak berpatah balik bila duk atas hiway ni..terpaksa cari exit terdekat lebih kurang 30km lagi..masuk exit Simpang Ampat..baru aje nak pusing..try contact ust Afdhal..
"ustaz..takpe kot, takyah datang..ni peronda PLUS dah datang tolong, diorang try isi air dulu..nnt kami keluar ke R&R mana2 untuk tambah air kat tangki ni...."
saya pun terus jawab akan tunggu di Simpang Ampat..
tunggu punya tunggu..tunggu punya tunggu..(ayat cerita p.ramlee,ehe..)
last2 dapat call..
"ustaz..kami tersadai tepi jalan ni..dekat nak masuk simpang ampat dah ni..kereta tak idup langsung.."
uhu..takleh nak buat apa la tu..tanya dia balik.."pastu cmana ust..?"
"nanti kami tengok cmana..saya dah call PLUS tadi..dia akan bawak towing car kalau sempat.."
alkisahnya..hehe..tapi memang ari tu banyak sungguh kereta tersadai tepi jalan..mentang-mentang la tgh cuti CNY..semua nak ke mana pun tak tau..(dah mula nk merungut sorang-sorang... :p)

abg-abg PLUS yang sangat membantu :)

alkisahnya lagi, kereta tu terpaksa dibaiki di bengkel seorang pemilik berbangsa India, John namanya...info dan jumlah kerosakan mungkin dalam rm300 lebih katanya, itupun kalau diassumekan kerosakan yang hanya datang dari gasket enjin akibat tangki air yang sangat kering..kereta wira tersebut terpaksa kami tinggalkan, kerena keesokan harinya baru dijangka siap..
sementara ustaz Muhammad menghantar keluarganya di Kandang (satu area di Melaka juga) kami menunggu kedatangannya di pusat hentian PLUS..ada yang sempat berposing, ada yang berehat bawah pokok yang ada..nasibbbb.. :)

dalam jam 3 kami singgah di rumah keluarga ustaz Muhammad, solat jamak zuhur dan asar di sana..kemudian terus bertolak ke hutan lipur gunung ledang..hampir sejam juga perjalanan ke sana..melalui pekan jasin di melaka, dan tangkak di johor..kami tiba agak lewat..kerana kebanyakan pengunjung sudah makin surut..kerana jam sudah 6 ptg..nasib kami baik kerana masih dibenarkan masuk..dan selepas berbincang dengan pihak pengurusan..kami dibenarkan untuk memasang khemah di kawasan yang disediakan. :)

sukanya dia...hehe

selepas menunaikan solat maghrib dan isyak di surau yang disediakan, kami keluar untuk makan malam, dan selepas kembali ke tempat perkhemahan..semua diberi kebebasan, ada yang mandi dan melayan air terjun, ada yang melayan bergambar..ada juga yang melayan tidur (saya la tu..ehe)

pagi esoknya, bangun dalam keadaan yang tersangat malas..sebab malamnya tidur cuaca sgt panas..berpeluh dalam khemah..huhu..mungkin sbb satu khemah dikongsi sehingga 7 orang..mungkin la kot, atau mmg cuaca malam tu yang agak panas dan hangat..selepas solat subuh, acara bebas sekali lagi diberikan kepada semua (seronok la bebudak tu). saya terpaksa sekadar mandi di bilik air yang disediakan.. tak jangka pulak tempat tu agak 'layan' untuk main air..ada setingkat lagi kat atas..yang dipanggil kolam tuan puteri, tapi sebab takut penat dan letih untuk drive pulang nanti, saya batalkan sahaja niat tersebut.. :)

antara yang keluarga yang ada di kawasan air terjun

dalam jam 11 pagi lebih kurang..kami mula berkemas, membuka khemah dan bersiap untuk pulang. segalanya bermula dengan baik..adik2 pelajar MASAA (maahad sains alquran) pun nampak sudah keletihan, mula terbayang yang saya akan menjadi pemandu tunggal yang tidak akan memejamkan mata dalam perjalanan balik nanti..hehe. malang (betul kot istilah tu) lagi bila kereta naza pula yang meragam, sempat bergerak sebentar sebelum langsung tak hidup walau dicuba berkali-kali. mujur ramai yang baik hati, dan berjaya meminjam jumper dari seorang abg yang membawa jip 4wd berlambangkan rtm.


kami bergerak dalam 10 minit, kereta naza sekali lagi meragam. setelah diperiksa, ustaz Muhammad membuat keputusan untuk membeli bateri baru. setelah ditukar, alhamdulillah kereta dapat dihidupkan. tak sampai setengah jam..sekali lagi naza mati di tengah jalan, cuak juga lah..enjinnya mati di selekoh pula tu..hehe..mujur tak ada apa-apa yang berlaku. kereta ditarik ke bengkel yang berdekatan dengan rumah keluarga ustaz Muhammad, dan dijangka alternatornya yang rosak, dan akan siap dibaiki keesokannya. waduh!

kami selamat tiba di puchong dalam jam 8 malam, sempat singgah solat di rumah ustaz Muhammad di putra heights, dan terus menuju ke asrama. alhamdulillah!

orang kuat MASAA

sehingga ketemu lagi!

0 Reaksi Hati:

Post a Comment

Anda Bagaimana?