Salam Maulid al-Rasul Untuk Semua!!

on Wednesday, February 24, 2010

alhamdulillah, hari ni sempat mengikuti sambutan Maulidur Rasul yang diadakan di MASAA (Maahad Sains Al-Quran A-Amin) di bandar Sunway, sekolah yang merupakan 'abang' kepada pelajar2 tahfiz di Shah Alam ni. dalam lebih kurang 930 pagi, dapat sms daripada puan pengetua, yang meminta agar dibawa pelajar2 di sini untuk sama-sama ikuti sambutan maulid di sana..jadi kami bertolak dalam lebih kurang jam 10 pagi dari sini, sampai di sana lebih kurang jam 1030 pagi..khabarnya majlis bermula seawal jam 8 lagi, tetapi oleh kerana puan pengetua tak mahu kelas tahfiz di sini diskipkan, kami hanya dapat bertolak selepas sahaja kelas tahfiz berakhir, dan kelas bahasa arab & kafa yang menjadi mangsa..kelas aku le tu (mangsa kunun..padahal suka dapat pegi,ehe).

lebih kurang jam 11, persembahan bermula selepas sesi rehat berakhir. Kumpulan Generasi Harapan yang kebanyakannya adalah anggota kumpulan Qatrunnada, Diwani dan beberapa kumpulan nasyid yang lain bergabung menjayakan majlis pada hari ini dengan persembahan nasyid, bacaan sajak dan sketsa. persembahan yang paling mengesankan bagi saya adalah sketsa yang memaparkan kisah orang buta yang sentiasa dijaga dengan baik oleh baginda semasa hayatnya, sedangkan dia (orang buta) sentiasa mengatakan perkara yang tidak elok, malah mencaci Rasulullah saw, tanpa menyedari bahawa yang sentiasa menyuapkan makan minumnya selama ini adalah Rasulullah saw sendiri, begitu mulianya pekerti dan akhlak Rasulullah saw..bila orang lain yang menyuapkan makannya selepas itu, baru dia menyedari bahawa yang selama ini baik dan lemah lembut kepadanya, adalah Rasulullah saw..sehinggalah saat Rasulullah saw wafat,dia masih tak mengenali baginda.

di bawah ini adalah beberapa keping gambar yang sempat diambil semasa majlis berlangsung, maaf andai kualiti gambar kurang elok, gambar diambil daripada handset burukku,ehe..

di akhir persembahan

antara staf akademik yang hadir
persembahan


akhir kata, sempena cuti maulid al-rasul esok..janganlah sekadar bercuti sahaja, hayatilah perjuangan Rasulullah saw, budi pekertinya, akhlaknya, susah payah dan getir baginda menyebarkan Islam..sehingga nikmat itu dapat dinikmati oleh kita semua pada hari ini. hayati sejarah hidupnya, jadikan ia sebagai panduan dan manual kehidupan yang sentiasa di sisi kita setiap masa.

sayangi Rasulullah saw! salam Maulid al-Rasul daripada saya :)

0 Reaksi Hati:

Post a Comment

Anda Bagaimana?